2013-09-11

به یاد مادربزرگ



هوا سرد شده است. باران بی ملاحظه می بارد. دلم به هوای مادربزرگ پر می زند. می خواهم چندین و چند سال به عقب برگردم. دخترکی هشت ساله شوم. بگویم : « سردم است علاالدین را روشن کنید. »
مادرم جواب بدهد :« دخترجان حالا وقت روشن کردن علاالدین نیست. خیلی زود است . تابستان تمام نشده و پاییز هم از راه نرسیده است.»
بگویم :« به من چه ! به من چه ! سردم است.»
مادربزرگ داخل استکان کمرباریکش چایی داغ بریزد و کنارم بنشیند. پتو را روی زانویم بکشد و بخواند و از من بخواهد که با او زمزمه کنم. هر دو با هم بخوانیم  و گرمای مهر مادری به دل و جانمان را گرمائی شیرین و جان بخش بدهد.
دلم برایش تنگ شده. دوست دارم بیاید تا برایش داخل استکان کمرباریک چائی بریزم و در این هوای سرد و بارانی دستان چروک خورده اما گرمش به دستان سردم جانی تازه ببخشد و باز مثل کودکی ها ، هم بخوانیم.
آی بؤیوک آنام هارداسان گل کی بیرلیکده سس – سسه وئریب « اوشودوم ها اوشودوم» اوخویاق    
اوشودوم ها اوشودوم     
داغدان آرمید داشیدیم
آرمیدیمی آلدیلار               
منه ظولوم سالدیلار
من ظولومدن بئزارام           
کتان کؤینه ک یازارام
کتان کؤینه ک میل میلی     
گل اوخو بیزیم دیلی
بیزیم دیلی مو دیلی          
بیزیم دیلی نور دیلی
اورمودان گلن آتلی            
بئلینده داری گه تدی
دارینی وئردیم قوشا          
قوش منه قاناد وئردی
قاناد چاالدیم اوچماغا       
حق قاپیسین آچماغا
حق قاپیسی کلید دیر       
حق قاپیسی قیفیلدیر
قیفیل ده وه بوینوندا         
ده وه شیروان یولوندا
شیروان یولو سر به سر    
ایچینده آهو گه زه ر
آهونون بالالاری             
منی گؤردی آغلادی
باشا قارا باغلادی
گؤیگله ها گؤیگله  
گؤیگله بیر قوشویدو           
باغچایا قونموشویدو
به ی اوغلو گؤرموشویدو     
اوخوینان وورموشویدو
من اوخوندان بئزارام          
کتان کؤینه ک یازارام
کتان کؤینه ک میل میلی    
گل اوخو بیزیم دیلی
بیزیم دیلی مو دیلی         
بیزیم دیلی نور دیلی
اورمودان گلن آتلی           
بئلینده داری گه تدی
دارینی وئردیم قوشا         
قوش منه قاناد وئردی
قاناد چالدینم اوچماغا       
حق قاپیسین آچماغا
حق قاپیسی قیفیلدی     
حق قاپیسی کلیددی
کلید ده وه بوینوندا          
ده وه کرمان یولوندا
کیرمان یولو سر به سر    
ایچینده مئیمون گه زه ر
مئیمونون بالالاری          
منی گؤردو آغلادی
باشینا قارا باغلادی

1 comment:

دختر مهربان said...

سلام شهربانو سادات


یاد اون روزا بخیر
روزای بی غم درد
لبامون خنده مثل خورشید
دلامون یه پارچه عشق


اشک در چشمانم حلقه زد
ساق اولاسان