2007-07-15

این کلبه کوچک من


وقت گل و گیاه که رسید. خواستم گلدان شمعدانی و اطلسی بخرم که متوجه شدم ، خانه من بالکن ندارد . به خود گفتم اؤلوم دئییل علاجی اولماسین ( مرگ نیست که چاره نداشته باشد ) یک کاری می کنم . به فروشگاه گلفروشی  رفتم و گلهای شمعدانی و اطلسی و چند گل دیگر همراه با گلدانهای مستطیل شکل دراز خریده به خانه برگشتم . شمعدانیها را در یکی از گلدانها و اطلسی ها را در گلدانی دیگر کاشتم و پشت پنجره اتاقها به طرف بیرون گذاشته محکم چفت کردم که نیفتند . اگر چه در این دیار گلهای رنگارنگ و زیبا فراوان و ارزان یافت می شود اما من عاشق شمعدانی و اطلسی هستم . شمعدانیها مرا به راسته کوچه و خانه های قدیمی اش می برد . خانه های قدیمی و دو طبقه ای که وسط حیاطشان حوض مستطیل یا مربع شکل بود و زنهای خانه هر چند روز یک بار آبش را خالی می کردند و با جارو دور تا دورش را شسته و تمیز کرده و دوباره از آب پرش می کردند . دور تا دور حوض هم گلدانهای سفالی با گلهای سرخ و نارنجی شمعدانی می چیدند . وسط تابستان گلهای سرخ داخل گلدانها تماشائی می شد . بیشتر خانمها ماهی سرخ شب عید را هم توی حوض رها می کردند . عجب عالمی داشت . گلهای اطلسی ائل گولی ( شاهگلی سابق ) را به خاطرم می آورد . همین پارک زیبا و دیدنی که تابستانها میزبان گردشگران بود . خانواده ها جمع می شدند و دسته جمعی به ائل گولی می رفتند . نفع این گردش دسته جمعی برای ما این بود که هم دختربچه ها و هم پسر بچه ها همبازی مناسب داشتند . یادش به خیر چقدر با دوستان هم سن و سالم آرادا ووردو و آیاق جیزیغی بازی می کردیم . در طول تابستان و گرما گلهای اطلسی زینت بخش دورتادور استخر ائل گولی بود و بوی خوش آن در همه جا می پیچید . حالا اینجا هر وقت که باران نمی بارد هر نسیمی بوی گل اطلسی را به اتاقم می آورد و من سرمست از یاد و خاطرات قشنگ ائل گولی چشمانم را برهم می نهم تا بلکه درعالم رویا از پله های شاهگلی بالا روم و زیر لب زمزمه کنم
...
شاهگلی یوللاری پله پله دی راه شاهگلی پله پله است
گئدیرسن گلیرسن بو نه حیله دی میری و می ایی این چه حیله است
اینانمیرسان بیر گؤن دردیندن اؤلم باور نمی کنی اگر روزی از دردت بمیرم
مگر شیرین اوسته فرهاد اؤلمه دی مگر فرهاد به خاطر شیرین نمرد
...
دونیا بالام بئش گوندور عزیز من دنیا دو روز است
اولسم سنین عئشقین دیر اگر بمیرم از عشق توست
قوللاریوی سال بوینوما دستانت را دور گردنم حلقه کن
سن سیز منه هیچ کیم دیر بی تو هیچ کس یارم نیست

No comments: